25 Let

Jeklena estrada

22. maj 2018

Zapeljivi, elegantni, spogledljivi, mačistični, zanesljivi, trendovski, vpadljivi ... Naša ljubezenska afera z avtomobili res ne pozna meja. Zato se ne gre čuditi, da so mnogi iz koncerna Volkswagen postali pravi estradni superzvezdniki. 

Tekst: Aleš Kovačič

Audijeva vloga nosilca tehnične in tehnološke evolucije znotraj koncerna se izraža tudi v pojavljanju znamke v popkulturi, zlasti v znanstvenofantastičnih in akcijskih filmih. Audijeve futuristične mojstrovine so svojo doslej najbolj kultno vlogo dobile v filmu Jaz, robot iz leta 2004. Nekajminutna akcijska scena, v kateri se glavni zvezdnik filma Will Smith v vlogi detektiva z modelom RSQ poskuša otresti napada robotov, vsekakor sodi v anale akcijskih filmskih sekvenc. Še bolj povedno pa je dejstvo, da se v filmu, ki problematizira prevlado umetne inteligence in avtomatizacije našega vsakdana, junak gotovi smrti izogne šele, ko izklopi samodejno krmiljenje in volan – kot alegorično usodo – ponovno vzame v svoje roke. Audijevi strokovnjaki pa so z Audi Fleet Shuttlom v galaktični streljačini Enderjeva igra (2013) z Benom Kingsleyjem in Harrisonom Fordom v glavnih vlogah povsem presegli glavno vodilo znamke, saj je futuristični avtomobil s kopico naprednih sistemov in materialov v celoti računalniško generiran.


Audi v filmu Jaz, robot.

Audijeva vloga nosilca tehnične in tehnološke evolucije znotraj koncerna se izraža tudi v pojavljanju znamke v popkulturi, zlasti v znanstvenofantastičnih in akcijskih filmih.

Ko govorimo o štirih krogih v filmskih vlogah, seveda nikakor ne moremo mimo franšize filmov Iron Man (2008), v kateri se Robert Downey Jr. kot ekscentrični industrialec Tony Stark v vseh treh nadaljevanjih prevaža v različnih izvedenkah modela R8. Da je Audi prvo ime akcije na velikih platnih, priča še kopica drugih filmskih naslovov, s katerimi si je ta znamka v svetu šovbiznisa zagotovila ekskluziven položaj: Ronin, Misija: Nemogoče 2, Skyfall, Maščevalci, Prenašalec, Petdeset odtenkov sive, Wolverine, Hitman itd.


Robert Downey Jr. se v Iron Manu prevaža v izvedenkah modela R8.

Herbie, legenda

Prapočelo filmskega nastopanja avtomobilov nemškega koncerna je sicer brez dvoma najpopularnejši Volkswagnov hrošč vseh časov – Herbie. Ime je znameniti hrošč dobil zaradi svoje utilitarne zaobljene oblike, ki danes velja za arhetipsko avtomobilsko silhueto – prijatelj glavnega junaka Jima Douglasa ga je poimenoval po svojem stricu, čigar polomljeni nos je spominjal na hroščev ukrivljeni motorni pokrov.

Prapočelo filmskega nastopanja avtomobilov nemškega koncerna je sicer brez dvoma najpopularnejši Volkswagnov hrošč vseh časov – Herbie.

Kakor koli že, leta 1968 je Disneyjev družinski film Ah, ta čudoviti avto svetu predstavil muhaste odlike in sposobnosti čudežnega avta s številko 53, majhnega belega Volkswagnovega hrošča s človeškimi čustvi in zunajserijsko trmo. Herbie je dolgo časa vztrajal na prvem mestu najbolj priljubljenih kino- in televizijskih filmov treh desetletij. Popularnost filmske upodobitve hrošča in samega modela je povezana z globalno priljubljenostjo avtomobila, ki je posledica zmagovalne kombinacije vzdržljivosti, uporabnosti, dostopnosti in oblike, zaradi česar ima kultni filmski lik še danes številne oboževalce.


Herbie, mali beli VW hrošč s človeškimi čustvi.

Svojo popularnost je žužkasti zvezdnik izvrstno stopnjeval, saj je po Herbieju nastopil še v filmu Footloose iz leta 1984 s Kevinom Baconom v glavni vlogi, ki govori o poletni razigranosti in upornosti najstnika, ki s prepovedanim plesom razkriva lažno moralo malega mesta. V drami Klub golih pesti pa sta se leta 1999 zvezdnika Ed Norton in Brad Pitt znesla nad tem legendarnim modelom, ker naj bi bil razbit hrošč pač simbolična gesta. »Razbili smo ga, ker hrošč predstavlja klasičen marketinški trik babyboom generacije, ki je prodala svoje uporniške ideale,« je bil piker Norton.

Podobno družbenokritično sporočilo je s svojo subverzivno umetniško akcijo, naslovljeno Trans-Fixed (Prikovan), skoval tudi znani ameriški umetnik Chris Burden. Leta 1974 se je avtor svetovno znanih performansov, kot sta bila Shoot, v katerem se je pustil ustreliti v roko, in Doorway to Heaven, v katerem je skozi svoje telo spustil električni tok, z žeblji prikoval na streho Volkswagnovega hrošča. Zakaj ravno hrošča? Interpretacij je precej, vendar nam je najbolj všeč ta, da ga je izbral zaradi njegove ljudskosti, s svojim križanjem pa kot Jezus Kristus rešil greha celotno človeštvo in ne samo sebe.

Češka Škoda je v svet popkulture zaradi političnih razlogov zapeljala relativno pozno. Po zanimivosti izstopa zgodba o avtomobilskem vampirju Feratu iz leta 1981

Glamur vzhodnega bloka

Češka Škoda je v svet popkulture zaradi političnih razlogov zapeljala relativno pozno. Tako so Škodini avtomobili v minulem stoletju nastopali pretežno v domačih filmih in serijah, občasno tudi v kakšni vzhodnonemški produkciji. Po zanimivosti izstopa zgodba o avtomobilskem vampirju Feratu iz leta 1981. Škodin športni model 110 Super Sport je bil za potrebe filma prebarvan v črno, filmska zgodba pa pravi, da ga ni poganjal bencin, ampak človeška kri.


Avtomobilski vampir Ferat, ki ga poganja človeška kri.

Še največ glamurja po vzoru zahodnjaškega šovbiznisa je Škodi v najbolj svinčenih časih zagotovil fotograf Vilem Heckel. Motivi in kompozicija fotografij, na katerih ob različnih modelih iz obrata v Mladi Boleslav pozirata takratna miss ZDA in češka igralka Milena Dvorska, so za tisti čas zelo trendovski in bi jih lahko brez zadržkov objavili v kateri koli zahodni reviji.

V novejšem času pa je posebej izstopajoč umetniški projekt znanega portugalskega uličnega ustvarjalca Armanda Gomesa, ki je leta 2015 navdušil z razgibano in barvito poslikavo Škoda Fabie. Projekt, ki nosi ime Škoda Fabia Street Art, je specifičen tudi s stališča tehnike poslikave, saj je avtor na osnovo najprej nanesel osnovne linije in geometrijske oblike, nato pa je površine pobarval z različnimi barvami.

Če govorimo o Škodinih domačih »igralskih« podvigih, pa ne moremo mimo dejstva, da so njeni avtomobili prevažali tudi glavne akterje v slovenski televizijski uspešnici Usodno vino.

Za repliko modela Mii iz čipke so porabili kar 45 metrov čipke v kožni barvi, 70 metrov bele čipke, 10 metrov črne čipke (za kolesa) in 25 kilogramov smole, s katero so vse skupaj utrdili.

Almodovarjev ljubljenec

SEAT je v skladu s temperamentno špansko oziroma natančneje katalonsko umetniško žilico reden gost in tudi pobudnik številnih umetniških projektov. Ker gre za znamko z izrazito nacionalno noto, ni čudno, da se njeni avtomobili najpogosteje pojavljajo v španskih filmih in serijah. Ob tem seveda ne moremo mimo velikega mojstra španske kinematografije, ekscentričnega Pedra Almodovarja, ki jih je ne samo vključil v svoje filmske mojstrovine, ampak so postali njegov osebni zaščitni znak. Znameniti režiser si je namreč lastil kar nekaj SEAT-ovih modelov, po večini zanj značilne bele barve.

Španci so dejavni tudi na področju glasbe, saj so letos že drugič zapored partnerji festivala Primavera Sound v Barceloni, ki poleg svetovnih glasbenih megazvezd (Björk, Lorde, Nick Cave ipd.) vključuje tudi razstave umetniških del urbanih uličnih ustvarjalcev mlajše generacije. Svojevrsten umetniški projekt je tudi stvaritev osmih oblikovalcev pod vodstvom Ashleyja Joinerja, ki so ob začetku sodelovanja avtomobilistične znamke s španskim tekstilnim velikanom Mangom v treh dneh izdelali repliko modela Mii iz čipke. Zanjo so porabili kar 45 metrov čipke v kožni barvi, 70 metrov bele čipke, 10 metrov črne čipke (za kolesa) in 25 kilogramov smole, s katero so vse skupaj utrdili.


Replika modela Mii iz čipke.

5 blagovnih znamk pod isto streho