25 Let

Prvi avto v vesolju?

21. maj 2018

Ne, koncern Volkswagen res ni imel te časti. So pa s Škodinim Superbom že osvojili Mars. Francoski sicer, a vseeno Mars. In z Audijem meri na Luno. Kje vse so še bila njihova vozila?

Tekst: Matjaž Gregorič

Seznam rekordov, ki so jih dosegli ali podrli izjemni primerki avtomobilov znamk pod okriljem koncerna Volkswagen, je skoraj neverjetno dolg. Kljub temu da so nekateri že preseženi, jih večina še vedno ostaja globoko v spominu in zavesti, številni dosežki pa zaradi svoje ekstremnosti ostajajo med največjimi v zgodovini avtomobilizma.

Vzdržljivost jim je pisana na kožo

Natanko 55 let je minilo od legendarnega rekordnega dosežka Volkswagna, ki se je kot prva avtomobilska znamka prebil na Antarktiko. Tja dol so poslali ekspedicijo pod vodstvom Avstralca Roya McMahona, ki je pri tamkajšnji Volkswagnovi podružnici zaprosil za primeren avtomobil. Dobil je Beetla rdeče barve z le nekaj tisoč prevoženimi kilometri, ki mu je bilo v ekstremnih vremenskih razmerah s temperaturami do –52 stopinj Celzija in z vetrom s hitrostjo preko 140 km/h v pomoč predvsem zračno hlajenje motorja. Ko je McMahon leta 1964 avtomobil vrnil, ga pri Volkswagnu niso pospravili v muzej, kot bi morda pričakovali zgodovinarji, ampak so ga poslali na reli po Avstraliji.

Natanko 55 let je minilo od legendarnega rekordnega dosežka Volkswagna, ki se je kot prva avtomobilska znamka prebil na Antarktiko.

Konec januarja 2005 so se pri Volkswagnu lotili še enega ekstremnega podviga. S športnim terencem Touaregom so se na ognjeniku Ojos del Salado v južnoameriškem Čilu pripeljali do višine 6080 metrov. To je bila tudi najvišja točka na planetu, dosežena z avtomobilom, kar je uradno zapisano v Guinnessovi knjigi rekordov. Touareg s 3,2-litrskim šestvaljnim bencinskim motorjem se je moral spopasti z razmerami, ki so na meji vzdržljivosti, vključno z ledenim vetrom in resnim pomanjkanjem kisika, prebijal pa se je med skalami, snežnimi zameti in mehkim vulkanskim peskom.


VW Touareg na 6080 m, kar je bila leta 2005 najvišja točka na planetu, dosežena z avtomobilom.

Pri Volkswagnu pa ne preizkušajo samo vzdržljivosti avtomobilskih komponent, temveč tudi meje energetske in prostorske varčnosti. Tako sta avtomobilistični novinar Wayne Gerdes in njegov sovoznik Bob Winger leta 2015 z Golfom TDI prevozila 48 ameriških zveznih držav, za gorivo porabila pičlih 240 evrov in postavila Guinnessov svetovni rekord v varčnosti avtomobilov z motorji z notranjim zgorevanjem. Golf je v povprečju porabil zgolj 2,9 litra goriva na sto kilometrov in brez dvoma gre za uspeh, ki je danes nedosegljiv tudi marsikateremu vozilu s hibridnim pogonom.

Tudi pogled v prihodnost je usmerjen skozi prizmo rekordov. Volkswagen je namreč nedavno razkril električni dirkalnik I.D. R Pikes Peak, s katerim se bo podal na start znamenite gorske hitrostne dirke na Pikes Peak.

Tudi pogled v prihodnost je usmerjen skozi prizmo rekordov. Volkswagen je namreč nedavno razkril električni dirkalnik I.D. R Pikes Peak, s katerim se bo podal na start znamenite gorske hitrostne dirke na Pikes Peak. Na 20 kilometrov dolgi progi je kar 156 ovinkov, tokrat pa se bo med oblake vzpenjal dirkalnik, ki ga bosta poganjala dva elektromotorja s skupno zmogljivostjo 550 kW (680 KM), ki vsem kolesom takoj ob začetku pospeševanja zagotovita 650 Nm navora. Dirkalnik z mesta do hitrosti 100 km/h potrebuje zgolj 2,25 sekunde. Zaradi uporabe ogljikovih vlaken tehta le 1100 kilogramov, baterije so prilagojene tako, da je izkoristek motorne moči čim večji, elektronika pa omogoča, da bo na dirki I.D. R Pikes Peak z regeneracijo pridobil petino električne energije za pogon motorjev. Za nov rekordni (električni) podvig bo za volanom odgovoren Romain Dumas, ki ima v svoji vitrini že tri zmagovalne pokale s slovite ameriške dirke.


VW električni dirkalnik I.D. R Pikes Peak

4x4 na resni preizkušnji

Audi je eden od pionirjev štirikolesnega pogona v športnem avtomobilizmu, pa tudi v serijskih avtomobilih ima njegov quattro vse legendarne lastnosti. In med avtomobilskimi znamkami je Audi edini, ki si je svoj štirikolesni pogon drznil preizkusiti tudi na zaletišču smučarske skakalnice. Leta 1986 je javnost osupnil s televizijskim oglasom, v katerem se Audi 100 CS quattro zapodi navkreber po zaletišču smučarske skakalnice Pitkävuori na Finskem. Za volanom je sedel dirkač Harald Demuth, avtomobil pa so na odskočišče spravili z žerjavom! Od tam se je v strmino z naklonom 37,5 stopinje podal le z lastnim pogonom, pri oprijemu pa so mu pomagale gume z žebljički. Jeklenice, pritrjene na dno avtomobila, so bile v vlogi varnostnega elementa, ki bi preprečil zdrs proti dnu skakalnice.

Med avtomobilskimi znamkami je Audi edini, ki si je svoj štirikolesni pogon drznil preizkusiti tudi na zaletišču smučarske skakalnice.

Seveda ni manjkalo dvomljivcev, ki so bili prepričani, da je v ozadju kakšen filmski trik. Zato so pri Audiju leta 2005 podvig ponovili s serijskim modelom A6 4.2 quattro. Tokrat se je za vožnjo po zaletišču obnovljene skakalnice ojunačil kar Audijev inženir Uwe Bleck, jeklenice, pritrjene na ploščo na dnu avtomobila, pa so bile ponovno nepotrebne. Menjalnik je bil zaklenjen v prvi prestavi, da ne bi prišlo do prestavljanja navzgor, ki bi povzročilo izgubo motornega navora in oprijema. Pogonski stroj se je zavrtel do 4200 vrtljajev in limuzina se je po strmini zagnala s hitrostjo kar 60 km/h. Dvomljivci so ostali brez besed, saj so pri Audiju uprizorili kar deset ponovitev vzpona.


Audi je edini, ki si je svoj štirikolesni pogon drznil preizkusiti tudi na zaletišču smučarske skakalnice.

A pri Audiju se niso zadovoljili samo z ekstremnim vzponom, ampak so se pred tremi leti ozrli tudi proti Luni. Konceptno vozilo Audi lunar quattro je namreč namenjeno »sprehodu po površini Zemljinega satelita«. Robotsko vozilo za raziskovanje površine Lune nastaja pod taktirko znamke štirih krogov, ki bo prispevala rešitve, povezane z elektronskim pogonom, avtonomno vožnjo in materiali, seveda pa bodo s pridom uporabljene tudi Audijeve dolgoletne izkušnje s štirikolesnim pogonom. V vesoljsko vozilo bo vneseno znanje tako iz dirkalnih kot serijskih modelov, vsako kolo pa naj bi se obračalo za 360 stopinj. Na petdnevno in 384.400 kilometrov dolgo pot na Luno, kjer temperatura niha za več kot 300 stopinj Celzija, naj bi Audi lunar quattro poletel leta 2019, pristal nedaleč od mesta, kjer je leta 1972 pristal Apollo 17, ter se po površini »sprehajal« s hitrostjo 3,6 km/h.

Okoli sveta z avtom za drobiž?

Si predstavljate, da za avto odštejete dobrih 80 evrov in se z njim podate na avanturistično popotovanje okoli sveta? Britanska mladeniča Max White in Rich Matthews sta lani izvedla prav ta svojevrstni podvig. Dva tedna pred odhodom sta za drobiž kupila Škoda Felicio Combi, pridobila vizuma za Rusijo in Uzbekistan ter nato v družbi prijateljev in družine v dvanajstih mesecih prevozila 46 držav sveta na štirih celinah. Pot je bila vse prej kot enostavna, na srečo pa nista imela težav s pripravo avtomobila, ki je bil zaradi svoje enostavne zasnove nezahteven za popravila. Na poti ju je bilo sicer najbolj strah v Gvatemali in tudi sibirska zima je samo za pogumne, a avtomobil se je povzpel celo na višino 4000 metrov in je tudi po avanturi še vedno v voznem stanju.

Si predstavljate, da za avto odštejete dobrih 80 evrov in se z njim podate na avanturistično popotovanje okoli sveta? Britanska mladeniča Max White in Rich Matthews sta lani izvedla prav to - s Škoda Felicio Combi!

Zavidanja vredne uspehe dosegajo tudi druga vozila Škoda. Tako je Octavia RS leta 2011 uradno postala najhitrejši serijski avtomobil na svetu z 2.0-litrskim prisilno polnjenim motorjem. Rekord so dosegli v slani puščavi Bonneville v Utahu, kjer je športna kombilimuzina dosegla hitrost dobrih 365,4 km/h. Serijski avtomobil so pripravili v Škodini britanski podružnici, kjer so z vgradnjo večjega turbinskega polnilnika motorno moč povečali na več kot 441 kW (600 KM), motor pa je gnalo visokooktansko gorivo. Poleg tega so za 8 centimetrov znižali podvozje, dodali pomožni okvir za hladilnik vstopnega zraka in varnostno kletko. Za volanom je sedel novinar Richard Meaden, ki je v času preizkusov Octavio RS kar šestkrat pognal preko hitrosti 320 km/h. Z novim rekordom je izboljšal prejšnjega iz leta 1998, ki je znašal 347,6 km/h, in tako na najlepši način proslavil deseto obletnico modela Octavia RS.


Octavia RS je leta 2011 uradno postala najhitrejši serijski avtomobil na svetu z 2.0-litskim prisilno polnjenim motorjem.

Transevrazija za krepostno vzdržljivost

Neprekinjena vožnja od portugalskega rta Cabo da Roca do ruskega Magadana, skupaj več kot 15 tisoč kilometrov v 8 dneh, 13 urah in 30 minutah, je dosežek, ki ga ni sposobno vsako vozilo. To je pred skoraj desetletjem uspelo Volkswagnovemu Caddyju Maxi 4MOTION ter dvema voznikoma, Matthiasu Göttenauerju in Andreasu Renzu. Po koncu avanturistične poti sta povedala, da so Caddyjevo udobje, zanesljivost in robustna zasnova to v osnovi gospodarsko vozilo preobrazili v tretjega člana ekipe. Medtem ko je bila večina poti urejena zgledno in je vse teklo kot po maslu, sta na poti naletela tudi na ovire v obliki blata in kamenja na cesti – natančneje, s tem sta se bojevala v zadnjih in hkrati najhujših pet tisoč kilometrih izjemno slabe ruske cestne infrastrukture. Caddyjev 1,9-litrski turbodizelski motor, menjalnik in štirikolesni pogon ter karoserija so bili izjemno obremenjeni, a ni treba preveč poudarjati, da je vozilo svojo nalogo opravilo z odliko.

Volkswagnov dostavnik in oba voznika so si prislužili vpis v Guinnessovo knjigo rekordov. Tega rekorda do sedaj ni uspelo preseči še nikomur.

Sicer je bila to za to dvojico druga tovrstna avantura. Omenjena pustolovca sta v preteklosti že postavila rekord s Volkswagnovim gospodarskim vozilom. Leta 1999 sta se odpravila na Panamericano, najdaljšo asfaltirano cesto na svetu, dolgo 30 tisoč kilometrov, ki se začne na Aljaski in konča na argentinski Ognjeni zemlji. Tja sta v Volkswagnovem Multivanu Syncro TDI prispela v pičlih 15 dneh, 14 urah in 6 minutah. Volkswagnov dostavnik in oba voznika so si prislužili vpis v Guinnessovo knjigo rekordov. Tega rekorda do sedaj ni uspelo preseči še nikomur.

Športnost je doma v Španiji

Tudi SEAT, ki je svojo pot začel leta 1950 v Španiji, po uspehih ne zaostaja, s svojo močjo in vzdržljivostjo pa med vsemi modeli izstopa Leon Cupra. SEAT Leon ST Cupra je leta 2015 na znameniti Severni zanki (Nordschleife) dirkališča Nürburgring s časom 7 minut in 58 sekund postal najhitrejši serijski avtomobil s kombijevskim zadkom. Z rekordnim časom je bila karavanska  različica Leona Cupra z dvolitrskim prisilno polnjenim bencinskim štirivaljnikom in 206 kW (280 KM) hitrejša celo od trivratne različice, kljub temu da je kar 45 kilogramov težja. Najmočnejši Leon Cupra, ki ima v zadnji izvedbi še več moči (do 228 kW/310 KM) in je v izvedenki R najmočnejši avtomobil v zgodovini proizvajalca iz Barcelone, je lani postal uradni avtomobil Ducatija v kraljevskem motociklističnem razredu MotoGP. Šampionstvo je skupna točka SEAT-a in Ducatija, saj so pri prvem osvojili več kot 25 naslovov v reliju, Italijani pa 33 v MotoGP-ju.


SEAT po uspehih ne zaostaja.

Športna tradicija se bo nadaljevala tudi v prihodnosti. Pri SEAT-u so namreč na začetku leta osamosvojili znamko Cupra, ki bo utemeljitelj prvega prvenstva turnih avtomobilov na električni pogon. Študija dirkalnika Cupra e-Racer je namreč električni avtomobil, ki so ga zasnovali na pokalnem dirkalniku na osnovi SEAT Leona in novih pravilih. Poganja ga elektromotor s 300 kW stalne in 500 kW največje moči, ki se na zadnji kolesi prenaša prek enostopenjskega prenosa z usmerjanjem navora. S tem avtomobilom ne bo šale, saj 100 km/h doseže v 3,2 sekunde, 200 km/h pa v 8,2 sekunde, medtem ko naj bi dosegel največjo hitrost 270 km/h.

5 blagovnih znamk pod isto streho