tehnologija /

Elektrika je logično nadaljevanje zgodbe

Pogovor z Dušanom Lukičem, vodjo projekta Nova mobilnost v Porsche Slovenija, o celostni ponudbi vsega, kar danes potrebuje podjetje v povezavi z elektriko, in o znamki MOON, ki je na trgu okroglih pet let.

Elektrika je logično nadaljevanje zgodbe

Pet let je kratka doba, pa vendar so bile spremembe v naših življenjih v tem času velikanske.

Včasih res kar težko verjamemo, da je iz začetkov električne revolucije, o kateri smo govorili pred petimi leti, danes tu konkretna, oprijemljiva, vseprisotna zgodba o elektriki iz lastnih trajnostnih virov. V poslu je pojmovanje mobilnosti ter pridobivanja, hranjenja, uporabe in upravljanja električne energije povsem drugačno. V marsičem smo bili v Porsche Slovenija pred časom, vizionarji, tudi pionirji.

Podjetja so MOON najprej spoznala kot znamko Porsche Slovenija na področju električne mobilnosti.

Drži, da smo leta 2019 sledili usmeritvi koncerna Volkswagen v električno prihodnost. Začeli smo s tem, da smo bili prvi, ki smo govorili o e-mobilnosti, tektonskih spremembah in premiku k elektriki. Avtomobilska mobilnost je bila navsezadnje 25 let primarna dejavnost naše družbe in logično je bilo, da bomo kot slovenska številka ena prvi tudi pri električnih vozilih. V podjetjih je tistim, ki so znali videti korak naprej, hitro postalo jasno, da lahko z električnimi avtomobili optimizirajo stroške za službene poti zaposlenih. Tu se je vse skupaj začelo.

Naslednji korak so bile polnilnice. Ta del je seveda logičen. Pa ste že takrat imeli v mislih tudi širšo zgodbo z elektriko?

Smo. Že pri električnih avtomobilih je bilo jasno, da ti dobijo pravo vrednost, ko jih podpira infrastruktura. Tako smo bili med prvimi, ki smo postavljali polnilnice, tudi hitre, v naši prodajno-servisni mreži. In ko so stale tam, je bilo logično, da jih ne bomo imeli le za svoje avtomobile, ampak jih bomo odprli tudi drugim. Iz tega je zrasel MOONcharge, ki je danes celostni sistem za polnjenje električnih vozil ter omogoča preprosto uporabo naših in partnerskih polnilnih postaj.

Sočasno smo enak sistem uvajali v podjetjih, v katerih so se odločili za naše električne avtomobile. Z lastnimi polnilnicami so dobili preprost pregled nad porabo, stroški za vožnje so se zmanjševali, hkrati pa je spremljanje stroškov postalo zelo preprosto. V podjetju so dobili digitalni vpogled, dobesedno na enem računu so videli, koliko porabijo, poleg tega pa naša rešitev pokriva polnjenje tako na službenih polnilnicah kot tudi na domačih polnilnicah zaposlenih, kjer je to potrebno, in seveda na nekaj deset tisoč javnih polnilnicah. To je bil velik korak naprej v naslednje obdobje.

Zanimivo je, kako se je spremenilo dojemanje trajnostnostne energije v podjetjih. Še pred nekaj leti so se s ceno energije ukvarjali le redki, veliko več se je govorilo o avtomobilih, drži?

Danes se zdi to povsem na dlani, ampak leta 2020, ko smo prodajali predvsem električne avtomobile in postavljali prve polnilnice znamke MOON, nas je marsikdo spraševal, zakaj se ukvarjamo še s tem in ali nismo »avtomobilisti«. Ampak tu se najbolje vidi, kako se je prelevil MOON. Ko smo takrat prišli k novim partnerjem v podjetje, smo se pogovarjali o številu vozil, ekonomiki prehoda s klasičnih na električne avtomobile, morda še o kakšni polnilnici zanje. Avto je bil tisti prvi kontakt, ki je spodbudil razmišljanje o znamki MOON kot ponudniku. Potem se je sčasoma, ko smo bili vedno bolj prisotni na trgu energetskih rešitev, zgradili nekaj sto sončnih elektrarn in prodali na stotine polnilnic, zgodba obrnila. Videli so, da je zgodba s sončno elektrarno na strehi, hranilnikom in sistemom za upravljanje porabe v objektu veliko večja. MOON se je, če lahko rečem, kot znamka osamosvojil, iz znamke, povezane z e-mobilnostjo, je postal znamka celostne zgodbe trajnostnostne energije. Dejansko danes zelo pogosto sodelovanje s podjetji začnemo pri energiji, sončnih elektrarnah, z oceno porabe elektrike, pregledom konic, s pogovorom o tem, kaj bodo v podjetju delali čez leto, dve ali pet let in kako lahko na njihovo poslovanje vpliva cena energije, omrežnine. Imamo tudi partnerje, ki so v voznem parku imeli ali pa še imajo avtomobile drugih znamk. MOON ni izključujoč. Da ne bo pomote: še vedno verjamemo, da lahko vsakemu podjetju ponudimo tudi najboljšo in najširšo ponudbo električnih vozil. Tu se je v petih letih prav tako zgodilo ogromno in avti, ki jih imamo v ponudbi, so vrhunski.

V zadnjih letih smo vsi zelo jasno spoznali, kaj pomeni nihanje cene elektrike.

Izzivov ni manjkalo. Ampak odzivi s trga, pozitivne reakcije uporabnikov, od manjših do velikih podjetij in institucij, stanovanjskih skupnosti, skratka, z vseh koncev, so nam jasno sporočali, da smo na pravi poti – in prav na ta način, s priporočili obstoječih strank, smo dobili tudi ogromno novih. Pri tem smo se držali načela, da si želimo biti korak pred drugimi, ponujati najboljše in najbolj inovativne storitve, produkte in poslovne modele, hkrati pa trg tudi demokratiziramo in odpiramo vrata za sodelovanje. Logična nadgradnja sončnih elektrarn so hranilniki in sistemi za energetsko upravljanje, kot je naš optiMOON. Lahko bi rekli, da teh ne ponujamo, lahko bi pripeljali proizvode iz tujine. Pa smo se raje odločili za razvoj in iskanje dobrih izdelkov doma ter prišli do družbe TAB iz Mežice. Enako smo se povezovali na področju drugih programskih in produktnih rešitev, na primer z Amibitom, Etrelom … Ne pripisujemo si ekskluzivnih zaslug za napredek. Lahko pa brez lažne skromnosti rečemo, da smo med tistimi, ki smo vlekli in še vlečemo voz trajnostne elektrifikacije naših življenj v Sloveniji.

Zdaj ponujate podjetjem tudi električno energijo? Zakaj?

Ker je tudi to logično nadaljevanje zgodbe. Električni vozni park, polnilne postaje, sončna elektrarna, hranilnik, sistem za upravljanje energije optiMOON … Recimo, da imate v podjetju vse to: zakaj bi se zdaj ustavili in tisto elektriko, ki je ne morete proizvesti sami, kupovali nekje drugje? Zakaj bi se morali ob tem, da vam vse drugo uredimo mi, sami ukvarjati z novimi pogodbami za dobavo in odkup električne energije, za samooskrbo? Veliko preprosteje je, da je tudi to v paketu in še to uredite pri nas, seveda pod zelo ugodnimi pogoji. Zato smo šli naprej z MOONelektriko.

Za manjša in srednja podjetja imamo že danes ponudbo, ki je pregledna in preprosta. Ta jasnost je nekaj, kar v podjetju močno olajša delo. Nihče si ne želi naložiti dodatnega dela, ves čas iskati odgovorov, koliko ga kdaj stane elektrika, kje jo plačuje preveč, kje izgublja. Tu smo z MOONelektriko skupaj s podjetjem Ngen, ki je pri tem projektu naš partner kot inovator na področju sistemskih energetskih rešitev, ustvarili optimalne pakete za električno energijo. Ne glede na to, ali v podjetju že imate svojo sončno elektrarno ali pa le iščete zanesljivega ponudnika in si želite zgodbo razširiti, ko bo pravi čas, ima MOONelektrika že ponudbo za vas.

Za manjše odjemalce je ta standardizirana, določeno je tudi, kako lahko izkoriščajo ali prenašajo presežke energije, kar je posebnost. Nismo pa omejeni le na manjša podjetja. Individualno delamo tudi z velikimi družbami. Pri teh je toliko specifik, da se ne dajo spraviti v kalup. Tu pa izkoriščamo naše znanje in izkušnje, skupaj gremo v drobovje potreb in možnosti ter razdelamo infrastrukturo in upravljanje tako, da je takemu podjetju danes na voljo trajnostna energija po najboljši ceni, hkrati pa v njem vedo, da se bodo lahko ažurno prilagajali razmeram tudi v prihodnosti.

Je z MOONelektriko vaš električni krog zdaj sklenjen?

To vprašanje smo pri znamki MOON v preteklih petih letih že velikokrat slišali. Drži, da smo s ponudbo električne energije zdaj resnično celostni ponudnik, vendar pa ne bom rekel, da je to naša zadnja postaja. Veliko stvari že imamo in o sistemih za upravljanje porabe optiMOON ali pa o rešitvah, ki so posebej razvite za poslovne uporabnike, njihove poslovne prostore ali proizvodnjo, bi lahko govorili v nedogled. Povezujemo se z zunanjimi deležniki, na primer občinami, in izkoriščamo prednosti, ki jih ponujajo druge družbe v našem širšem sistemu. V sodelovanju s Porsche Finance Group Slovenia tako MOON ponuja različne lizinge in druge oblike financiranja, tudi za polnilne postaje, v uporabi so že storitve car sharinga in še kaj. V marsikaterem podjetju na primer polnjenje na postajah ponujajo tudi zunanjim uporabnikom ali pa svojim zaposlenim za zasebno rabo.

Povezujejo se v energetske skupnosti, odkrivajo dodatne možnosti za optimizacijo svojih stroškov. Naš ekosistem se torej še naprej širi in razvija. Ključno pa je, da se da vsak nov produkt ali storitev povezati z obstoječimi proizvodi in storitvami, čim preprosteje uporabljati ter kar se da pregledno upravljati, pa tudi cena mora biti čim ugodnejša. Krog je sicer sklenjen, a to ne pomeni, da smo končali, seveda se bo še večal. Pripravljamo že nove storitve, nove rešitve, nove poslovne modele za naše sedanje in prihodnje uporabnike.