trendi /

Jubileji, več kot le praznovanja

Jubileji – zasebni ali poslovni – so priložnosti za druženje in slavje, za ponos in hvaležnost, za obujanje spominov in pogled v prihodnost. A če ob omembi jubilejev v poslovnem okolju najprej pomislimo na častitljive obletnice, ki jih praznujejo podjetja, bomo tokrat v ospredje postavili zaposlene. Ti si zaradi svoje dolgoletne predanosti istemu podjetju in prispevka k snovanju njegove uspešne zgodbe zagotovo zaslužijo, da se počasti trajanje njihove zaposlitve.

Jubileji, več kot le praznovanja

Ko zaposleni v podjetju preživijo desetletje, je to nedvomno dober znak, da se v njem počutijo cenjene in izpolnjene. V vsem tem času so s svojimi sodelavci prav gotovo zgradili trden odnos, ponotranjili kulturo in vrednote podjetja ter pomembno prispevali k njegovemu uspehu. Še impresivnejša je dvajseta obletnica zaposlitve, ko lahko brez pomislekov trdimo, da so jubilanti skupaj s podjetjem prebrodili številne pomembne spremembe in izzive ter so zagotovo dragocen vir znanja in izkušenj za vse mlajše sodelavce. Ko zaposleni v podjetju ostanejo trideset let ali več, je to resnično izjemno. Taki posamezniki so organizaciji posvetili večino svoje kariere, s tem pa postali pomemben del njene zgodovine in kulture. Bili so priče desetletjem rasti in sprememb, njihov vpogled v delovanje podjetja pa je težko primerljiv, lahko bi rekli celo neprecenljiv.

Sabrina Pečelin, vodja odnosov z javnostmi v Porsche Slovenija, pravi, da je v prvi vrsti izjemno ponosna na svoj jubilej in na vse, kar je v tem obdobju doživela skupaj s podjetjem. »Zelo cenim dejstvo, da smo v največjem evropskem avtomobilskem koncernu prepoznani kot dežela z zahtevnimi kupci in strokovnimi avtomobilističnimi novinarji. Veliko mi pomeni tudi to, da sem skupaj z razvojem sveta avtomobilov doživela tudi izjemno pomembne spremembe. Začeli smo z bencinskim in dizelskim motorjem ter deželno opremo ikoničnih modelov, kot so Polo, Golf, Passat, Octavia, Audi A4 … Danes ponujamo najboljše iz vseh svetov in kupcu omogočamo najcelovitejše mobilnostne rešitve. Pri vsaki znamki zmoremo moč sonca poslati na kolesa in to se mi zdi res čarobno. Zato se tudi po tridesetih letih dela še vedno počutim samozavestno, saj imamo v podjetju res kaj pokazati. Morda se sliši utopično, ampak verjamem, da smo naredili veliko za boljši jutri, in ne bomo se ustavili,« dodaja ponosno.

Trendi trajanja zaposlitev

Ob vsem naštetem in dejstvu, da se v današnjem poslovnem okolju hitro dogajajo spremembe, ki se kažejo tudi na področju menjav zaposlitev, se morda zdi, da so jubileji zaposlenih resnično redki in občudovanja vredni dosežki. Pa to res drži? Naš sogovornik Gregor Rajšp, podpredsednik Združenja delodajalcev Slovenije in direktor za kadrovske zadeve v Pivovarni Laško Union d. o. o., izpostavlja, da kljub splošnemu prepričanju in trendom, ki nakazujejo, da v prihodnje ni pričakovati zaposlitev pri enem delodajalcu, ki bodo trajale več desetletij, danes še ni tako. »V današnji delovno aktivni populaciji je še vedno veliko zaposlenih, ki bodo po na primer dvajsetih letih lojalnosti najbrž ostali zvesti podjetjem tudi v prihodnje, morda tudi nadaljnjih deset ali celo dvajset let.« Ob tem pa je po Rajšpovem mnenju treba upoštevati tudi vidik, ki ga pri razmišljanju o spremembah v trajanju zaposlitev pogosto pozabljamo – čas obstoja podjetij. »McKinseyjeva nedavna raziskava je pokazala, da je bila povprečna življenjska doba podjetij, uvrščenih na seznam Standard & Poor’s 500, leta 1958 61 let, danes pa je manj kot 18 let. McKinsey verjame, da bo do leta 2027 izginilo 75 odstotkov podjetij, ki jih trenutno najdemo na prej omenjenem seznamu,« razlaga sogovornik in dodaja, da moramo kljub dejstvu, da gre za podatke iz tujega poslovnega okolja, tudi to dodati v enačbo konceptov delovnih jubilejev in trendov, ki jih je v prihodnje pričakovati v naših podjetjih.

Praznovanje jubilejev v slovenskih podjetjih

»Slovenska podjetja še vedno pogosto obeležujejo jubileje zaposlenih, a to zaradi že omenjenih sprememb in trendov zaposlovanja upada,« razlaga Rajšp in dodaja, da so pri tem prakse zelo različne, vse pa podjetja opredeljujejo v kolektivnih pogodbah oziroma drugih internih aktih. Ponekod tako organizirajo slovesne prireditve, na katerih zaposlenim podelijo posebna priznanja, izročijo nagrade ali darila, drugod pa se raje odločijo za bolj sproščene oblike praznovanj z raznovrstnimi internimi druženji. Včasih se podjetja svojim jubilantom poklonijo z različnimi publikacijami, druga po internih komunikacijskih kanalih. Nekateri zaposleni ob obletnicah prejmejo finančne nagrade, drugi potovanja, izlete ali podobna simbolična darila. Ne glede na obliko počastitve pa je v vseh primerih najpomembnejše, da se jubilantom da priznanje za njihovo delo v podjetju ter se ti ob tem počutijo videne in cenjene.

Slavja motivirajo ter večajo zavzetost in zvestobo

Pozornost, ki so je zaposleni deležni ob različnih jubilejih, pa ima lahko tudi širši vpliv. Rajšp je prepričan, da programi nagrajevanja in praznovanja pomembnih obletnic vplivajo na motivacijo zaposlenih, a priznava, da je to zelo težko izmeriti in pokazati konkretne koristi. »Najbolje se ta učinek začuti v pogovorih z jubilanti. Zaznaš tisto iskro, ponos, slišiš zgodbe o dosežkih in kolegih, ki so spremljali jubilanta, anekdote in podobno. Če podjetje to zna ustrezno deliti ali uporabiti, se vsekakor pričakuje, da bo to kratkoročno in dolgoročno pozitivno vplivalo na zavzetost in zvestobo zaposlenih,« še dodaja. V teh primerih ne gre le za občutke jubilantov, temveč lahko njihove zgodbe podjetje izkoristi tudi za širjenje navdiha v kolektivu in ne nazadnje tudi za krepitev ugleda dobrega delodajalca. »Ob tem sta potrebna razmislek in strateški pristop, kako zgodbe jubilantov in obeleževanje jubilejev na splošno ustrezno vključiti v celoten koncept znamke podjetja, da bi naslovili prave skupine – tako zaposlene kot tudi tiste, ki bodo to morda postali v prihodnje,« dodaja Rajšp.

Počastitev jubilejev je tako neizpodbitno smiselna, vsak delodajalec pa se mora odločiti, kako bo vse skupaj zastavil in izkoristil prednosti, ki jih to prinaša. Zanimivo se bo na sisteme nagrajevanja zvestobe zaposlenih ozreti čez desetletje ali dve in videti, kako se bodo spreminjajočemu se okolju tudi na tem področju prilagodila posamezna podjetja. Morda bodo jubilanti takrat resnično redki, zato bodo tudi oblike njihove počastitve še toliko bolj edinstvene in pomembne.