Trendi /

"Trajnost je eden od temeljev naše poslovne strategije"

Mag. Damjan Kralj je letos začel drugi petletni mandat v vlogi glavnega izvršnega direktorja družbe BTC. To že dolgo niso več le javna skladišča, nakupovalno ali poslovno središče, temveč globalno in trajnostno naravnana družba. Po doseženih mejnikih, kot so povečanje logističnih kapacitet, rast energetske samooskrbe in uspešni poslovni koraki na področju strategije vlaganj v perspektivna startup podjetja, je zdaj čas za nove strateške preboje. Med te sodijo tudi logistika s še višjo stopnjo avtomatizacije in robotizacije, razvoj BTC Cityja kot trajnostnega hibridnega središča, ki bo zagotavljalo prvovrstno nakupovalno in doživljajsko izkušnjo obiskovalcev, zaposlenih in bodočih rezidentov, ter razvoj z novimi tehnološkimi rešitvami.

"Trajnost je eden od temeljev naše poslovne strategije"

BTC je med pionirji trajnostnega poslovanja v Sloveniji. Prvi sončni paneli so pri vas prišli v uporabo, ko se je o tem drugje še komaj kaj govorilo. Kako pomembna je trajnost v vašem poslovnem modelu?

Trajnost je eden od temeljev naše poslovne strategije. S trajnostnim razvojem se je družba BTC pričela ukvarjati že pred več kot dvema desetletjema, ko smo prepoznali pomen učinkovitega ravnanja z viri. Z vzpostavitvijo sončnih elektrarn, ki danes zagotavljajo del naše energetske samooskrbe, in z zmanjševanjem porabe energije smo dosegli pomembne premike. Konkreten primer korakov na tem področju je recimo uspešno realiziran partnerski projekt ogrevanja Vodnega mesta Atlantis in Športnega centra Millenium s presežkom toplotne energije, ki se ustvarja pri proizvodnji v sosednjem podjetju AquafilSLO. Tovrstno sodelovanje omogoča celotno pokritje potreb po toplotni energiji. Za področje trajnosti smo v zadnjih dveh desetletjih namenili več kot 50 milijonov evrov. Naša trajnostna prizadevanja potrjuje tudi več nagrad. Med drugim smo drugo leto zapored prejemnik trajnostnega certifikata odličnosti Green Star. Trenutno snujemo novo trajnostno strategijo, ki bo temeljila predvsem na učinkoviti rabi in obnovljivih virih energije, trajnostni mobilnosti ter urbanem ozelenjevanju.

Kaj konkretno boste tu še razvijali?

V BTC se zavedamo, da podnebne spremembe in strožja evropska okoljska regulativa od podjetij zahtevajo, da po poti zelene transformacije stopamo odločneje in s hitrejšim tempom. Med ključne projekte uvrščamo urbano ozelenjevanje v BTC Cityju Ljubljana, s čimer se prilagajamo podnebnim spremembam, spreminjamo mikroklimo in krepimo biotsko raznovrstnost. Ustrezno gosto zasajena odrasla drevesa s senco svojih krošenj v urbanem prostoru pozitivno učinkujejo na temperaturo in toplotno obremenitev obiskovalcev. Z gradnjo zelene identitete BTC Cityja Ljubljana želimo omogočiti ugodje našim obiskovalcem in poslovnim partnerjem, tudi z novim mogočnim parkom, ki se razprostira na več kot 12.000 kvadratnih metrih. S tem smo običajno slovensko nepremičninsko zgodbo obrnili na glavo. Po navadi najprej zrastejo zgradbe in šele nato drevesa, mi pa smo najprej poskrbeli za zelena pljuča nastajajoče soseske.

Kaj pa trajnostna mobilnost ter energetska učinkovitost in samooskrba?

Zaključili smo celovit popis ogljičnega odtisa našega delovanja. To postaja osnova za definiranje tarčnih ukrepov na različnih področjih trajnosti. Že danes vemo, da se bomo energetske učinkovitosti lotili tudi v sodelovanju z našimi poslovnimi partnerji, saj bo to koristilo našim in njihovim ciljem na področju trajnosti. Prav tako v okviru energetskega upravljanja glede na trenutne razmere na trgu srednjeročno ciljamo na približno petinski delež samozadostnosti s fotovoltaiko. Na področju trajnostne mobilnosti se kot območje z veliko zunanjo površino zavedamo splošnega trenda in poslovnih priložnosti, povezanih z elektrifikacijo vozil. Krepimo infrastrukturo za polnjenje električnih vozil za naše obiskovalce in poslovne partnerje. Glede na obetavnost industrije smo vključeni tudi v konzorcij za vzpostavitev ekosistema vodika iz nizkoogljičnih virov, kjer si obetamo koristi zlasti v povezavi z našo logistiko.

BTC je bil doslej vsekakor zgodba o uspehu. Kaj pa izzivi? Katera je bila največja nevarnost, s katero ste se soočili?

Tako kot mnogi smo se čez noč znašli pred izjemnimi izzivi med pandemijo koronavirusa. To je bila edinstvena in vseobsegajoča situacija, s katero smo se mi in ves svet prvič soočili tako na osebni kot tudi poslovni ravni. Česa takega se ne da načrtovati. Čez noč se je življenje ustavilo. Zelo hitro smo se morali prilagoditi, omogočiti ljudem drugačen dostop do tistega, kar so potrebovali. V tistem obdobju smo se odzvali s hitrim in agilnim kriznim vodenjem ter v sklopu logističnih storitev zagotovili preskrbljenost prebivalstva z nujnimi življenjskimi potrebščinami. Hkrati smo se zelo posvetili tudi učinkovitemu internemu komuniciranju z našimi zaposlenimi in sodelavci ter intenzivnemu sodelovanju in odprti komunikaciji s poslovnimi partnerji in zunanjo javnostjo.

Koliko vam je tu pomagalo, da ste vsi trije izvršni člani vodstva imeli že dolgo kilometrino v BTC?

Ko zdaj pogledam nazaj, ugotavljam, da je bila to gotovo prednost. Lahko bi imeli vrhunske menedžerje, a če ti ne bi poznali ustroja in tudi utripa družbe tako podrobno, kot ju mi, ter ne bi imeli sinergij s poslovnimi partnerji, bi bilo delo veliko težje. Poglejte, sam sem v družbi BTC že 22 let. Rajko Čvorovič, ki v izvršnem vodstvu skrbi za finančni, informacijski in procesni del, je bil v delo uprave vključen še pred menoj. Miha Mermal, pod katerega sodi marketinški, komunikacijski in trajnostni del, je prav tako zrasel v družbi. To nam daje moč ne glede na to, v kakšnem obdobju smo in kateri zunanji dejavniki vplivajo na delovanje.

Kakšna je vaša dinamika? Kako se odločate?

Naš vodstveni tim temelji na odprtem dialogu, medsebojnem zaupanju in deljenju odgovornosti. Srečujemo se redno, tako formalno kot neformalno. Osebni in iskreni stiki so ključni za vzdrževanje dinamike ter zavzetosti nas in vseh, s katerimi sodelujemo. Oba izvršna direktorja v skupno refleksijo o našem poslovanju prispevata svoj strokovni pogled. To vsekakor pripomore k uravnoteženim končnim odločitvam.

Koliko je danes v sodobnem poslu še prostora za intuicijo?

Sam se pri odločanju vedno primarno osredotočam na čim bolj celovite informacije in podatke iz različnih virov. Vsakdanje agilne odločitve na podlagi pridobljenih izkušenj in dejstev omogočajo tudi uporabo intuicije, vendar zgolj kot dopolnitev podatkov. Ne more pa jih intuicija nadomestiti. Kadar gre za posebej kompleksne odločitve, jim namenim več časa za premislek. Medtem se osredotočim na sprejemanje manjših, lažjih odločitev, ki mi pomagajo ohranjati fokus in premikati stvari naprej.

Ste se v vlogi prvega moža družbe skozi leta spreminjali?

Seveda sem se razvijal, vendar od nekdaj delam z enakimi izhodišči: moje delo temelji na sodelovanju, transparentnosti ter usmerjenosti k razvoju in rezultatom. Po naravi stremim k odličnosti, kar pomeni, da visoka pričakovanja postavljam najprej sebi, nato pa tudi svoji ekipi. Prizadevam si za natančnost in odličnost v vseh vidikih poslovanja ter sledim ključnim vrednotam. Tu pridemo torej do sodelovanja, odprte komunikacije, prevzemanja odgovornosti in tudi skrbi za dobro počutje zaposlenih. Ta pristop sem nadgradil tudi z mentorskim vodenjem. Podpora zaposlenim in njihov razvoj sta zame ključna, saj želim, da vodje in sodelavci prevzemajo pobudo.

BTC je od nekdaj vpet v šport. Tudi vi osebno ste se v različnih vlogah pojavili v gimnastiki, tenisu, košarki, v zvezah in klubih …

V družbi BTC že vrsto let podpiramo številne športne organizacije in športnike iz različnih disciplin. Med drugim smo ponosni podporniki Gimnastične zveze Slovenije, SSK Ljubno BTC, Tenisa Slovenija, RK Krim Mercator, Olimpijskega komiteja Slovenije, KD Rog, KK Cedevita Olimpija in drugih.

Naša podpora temelji na prepričanju, da z vlaganjem v razvoj slovenskega športa prispevamo k dobrobiti širše družbe. Pri izbiri, koga podpiramo, ključno vlogo igra naše zaupanje v potencial in ambicije športnikov ter disciplin, ki jih zastopajo. Ne moreš podpirati samo svetovnih prvakov, nato pa obrniti hrbet športu v trenutku, ko te morda najbolj potrebuje. Pomagati je treba novim generacijam, vzgajati nove šampione.

Sponzorsko podporo družbe BTC različnim športom dopolnjujem tudi z osebnim angažiranjem v športnih organizacijah, saj sem sam prav tako velik ljubitelj športa. Aktivno sem vpet v vodenje Gimnastične zveze Slovenije, katere predsednik sem že drugi mandat, ter v KK Cedevita Olimpija, kjer kot podpredsednik kluba odlično sodelujem z Emilom Tedeschijem, s katerim smo pred leti začrtali novo zgodbo našega najbolj trofejnega košarkarskega kluba.

Si danes lahko vzamete čas za šport?

Za šport si vedno vzamem čas. Tek, tenis in fitnes mi omogočajo sprostitev ter ohranjanje kondicije. Šport me je naučil discipline in vztrajnosti. To so lastnosti, ki so ključne tudi za poslovni svet. Po drugi strani pa mi aktivno preživljanje prostega časa omogoča regeneracijo in odmik od vsakodnevnih poslovnih izzivov.

Ste sicer veliko na poti?

Letno prevozim kar nekaj kilometrov, saj pogosto potujem po Sloveniji in tujini. Prepričan sem, da se je za uspeh tudi danes, ob vseh sodobnih komunikacijskih poteh, s partnerji treba srečevati tudi v živo.

In kaj vozite?

Prepričan sem, da je prehod na trajnostno mobilnost ključnega pomena za prihodnost naših mest in okolja. Trenutno uporabljam osebni avtomobil na hibridni pogon. Ta je za moje potrebe danes najustreznejši.

BTC sicer letos praznuje že 70 let. Pri nas ni veliko družb, ki bi imele tako razgibano in dolgo zgodovino. Kaj vse se je zgodilo v tem času?

Vodstvo družbe je skozi desetletja nenehno prepoznavalo trende in se proaktivno prilagajalo potrebam gospodarstva. Z uspešnim poslovanjem in širitvijo je že v šestdesetih letih prejšnjega stoletja družba postala največje blagovno in tudi carinsko skladišče v tedanji Jugoslaviji, v osemdesetih pa eden največjih evropskih kopenskih terminalov. Prehod v poslovno središče je bil eden ključnih preobratov, ki je omogočil rast BTC v regionalno središče poslovnih dejavnosti. Pomemben mejnik v devetdesetih letih je bila uvedba koncepta BTC City, ki je preoblikoval območje v eno največjih nakupovalnih, poslovnih in prostočasnih središč v Evropi. S tem smo postali inovator na področju prepletanja različnih vsebin, kar je zagotovilo pomembno konkurenčno prednost. Če povzamem: BTC je ustvaril robusten poslovni model, ki je že večkrat uspešno prestal test časa in se vedno znova izkaže z agilnostjo ter svežimi, drugačnimi projekti (npr. testiranje avtonomne vožnje, prvo bitcoin mesto itd.). Danes smo s širitvijo in diverzifikacijo dejavnosti ne le poslovno središče, temveč tudi vodilno podjetje na področju upravljanja nepremičnin. Tu govorim o lastnih nepremičninah in tistih v lasti poslovnih partnerjev, ki jih upravljamo v okviru enote BTC PROP. Hkrati pa smo tudi stičišče razvoja digitalizacije in inovativnega poslovnega okolja v okviru enote BTC DIGIT.

Večkrat v zgodovini se je že zdelo, da je družba trdno na vrhu in da ji pravzaprav ni treba spreminjati veliko. A BTC je ves čas transformiral svoje delovanje, posel, tudi okolje. Je to del filozofije družbe?

Drži, da je to ena od značilnosti naše družbe. Vedno se je razvijala, prepoznavala nove priložnosti in izzive ter se nanje hitro prilagajala. Ta zagon izvira iz odprtosti za spremembe, inovacije, nove tehnologije in sodobne rešitve. To filozofijo in energijo za napredne korake družbe BTC, njenih deležnikov, pa tudi širšega okolja je utemeljilo že predhodno vodstvo na čelu z gospodom Jožetom Mermalom, današnjim predsednikom upravnega odbora. Naš cilj ni samo vzdrževati poslovno odličnost, temveč vedno znova generirati tempo v regiji. Ne želimo biti zgolj družba, ki upravlja nepremičnine, temveč hočemo soustvarjati okolje, ki spodbuja rast, trajnost in dobrobit vseh. Zavedamo se, da le dolgoročna partnerstva prinašajo uresničitev vizionarskih strateških projektov.

Kakšna pa je vaša dolgoročna strategija?

V aktualni poslovni strategiji se družba zavzema za aktivnosti in projekte, ki dodane vrednosti ne prinašajo le njej, temveč tudi širši družbeni skupnosti in prihodnjim generacijam. S širokim obsegom delovanja in prepletom raznovrstnih vsebin je naš ekosistem platforma, ki povezuje domače in mednarodne partnerje. Smo dinamična družba z visoko rastjo, drznimi naložbami in inovativnimi poslovnimi rešitvami. Konkreten cilj, ki ga tudi uresničujemo, je utrip BTC Cityja Ljubljana kot stalno razvijajočega se, trajnostno naravnanega središča dobrega počutja. V prihodnjih letih bomo BTC Cityju dodali novo vsebino z gradnjo stanovanjske soseske z več kot tristo stanovanji. Z naprednimi tehnološkimi partnerji bomo še naprej ustvarjali razvojni poligon za kreiranje inovativnih rešitev po principu »inoviraj, testiraj in implementiraj«. Pri vsem tem bomo ohranjali odgovoren odnos do poslovnih partnerjev, obiskovalcev, širše družbene skupnosti in okolja. V prihodnosti bomo še naprej krepili položaj enega vodilnih ponudnikov logističnih storitev na področju izdelkov za vsakdanjo rabo v Sloveniji ter širili svoje poslovanje tudi na druga področja logističnega delovanja z višjo stopnjo avtomatizacije in robotizacije. Osrednja strateška usmeritev družbe BTC še naprej ostaja biti aktiven ustvarjalec prihodnosti z inovacijami in tehnološkimi rešitvami – tudi s krepitvijo portfelja zagonskih podjetij in z vlaganji v nove poslovne priložnosti. V preteklih letih smo investirali v preko sto startupov. Vlaganju bomo zvesti tudi v prihodnje.