TRENDI /

V avtu kot doma

Oblazinjenje je danes pri avtomobilu za marsikoga ena izmed najpomembnejših stvari, hkrati pa tudi ena izmed najbolj pretehtanih odločitev, ki jih je treba sprejeti pri nakupu novega vozila. Ne nazadnje v avtu dnevno preživimo tudi po več ur. A razmislek o tem, kakšno oblazinjenje izbrati, je ob prepletanju zahtev po udobju, uporabnosti, odpornosti, varnosti in seveda tudi čim boljšem videzu vse prej kot lahek.

V avtu kot doma

Ko govorimo o oblazinjenju notranjosti, marsikdo najprej pomisli na sedeže. Toda ti so le del enega izmed najobsežnejših vidikov vsakega sodobnega avtomobila. Z oblazinjenem je namreč prekrite tudi do 90 odstotkov površine celotne potniške kabine. Sedeže, talne obloge, vratne panele, strop, pa tudi armaturno ploščo – vse to danes oblikovalci oblačijo v različne vrste naravnih in sintetičnih tkanin.

Zakaj?

Avtomobilsko oblazinjenje v prvi vrsti vpliva na udobje in počutje v vozilu, poleg tega pa ima veliko vlogo tudi na področju hrupa, varnosti in toplotne izolacije ter vonja in videza potniške kabine.

Če je bil razvoj oblazinjenja vedno tesno povezan z napredkom v tehnologiji materialov ter z vse večjimi pričakovanji potrošnikov glede udobja in estetike, ga v zadnjih letih pogojujejo zahteve na področju trajnosti in ekoloških standardov. Na seznamu materialov, ki se najpogosteje uporabljajo v sodobni avtomobilski industriji, tako najdemo naravno usnje, tako imenovano eko usnje oziroma umetno usnje iz sintetičnih materialov, PU-usnje (iz poliuretana), poliestrske tkanine, tkanine iz mikrovlaken (na primer alkantara, suedia in druge), bombažne mešanice ter kombinacije različnih trpežnih in odpornih vinilov.

Seveda ni vsak material izmed prej naštetih primeren za sleherni avtomobil. Pri znamkah, ki sodijo pod okrilje koncerna Volkswagen, se tega dobro zavedajo, zato izbiri in končni ponudbi materialov za vsak model posvetijo še posebno pozornost. Z velikim poudarkom na tehnologiji in udobju tako prav vsako oblazinjenje prilagodijo posameznemu modelu.

In ker so raziskave pokazale, da pravilno in ergonomsko oblikovanje sedežev zmanjšuje utrujenost voznika in potnikov, je tudi oblazinjenje optimizirano tako, da daje oporo posameznim delom telesa, a je hkrati na kritičnih delih, izpostavljenih obrabi, bolj trpežno. Ob tem omogoča tudi brezhibno in učinkovito implementacijo in delovanje funkcij udobja, kot sta na primer prezračevanje in ogrevanje sedežev.

Strmo narašča uporaba recikliranih materialov, hkrati pa se vse bolj stremi k biološkim in naravnim materialom. Pravzaprav si je težko predstavljati, kako hitro in odločno se avtomobilska industrija lahko odzove na zahteve in pričakovanja kupcev. Po pandemiji covida-19 se je močno povečala uporaba materialov s protimikrobnimi lastnostmi. Vse bolj priljubljene so tudi samoočiščevalne tkanine, ki so obdelane z nanotehnologijo ali posebnimi premazi ter odbijajo tekočine in madeže, kot take pa so zaželene v različnih poslovnih avtomobilskih flotah, še zlasti pa v programih lahkih gospodarskih vozil.

K udobju med vožnjo so naši predniki stremeli že v času kočijažev in konjskih vpreg, zato je jasno, da se je oblazinjenje v avtomobilih pojavilo praktično takoj po njihovem rojstvu. Do leta 1920 je oblazinjenje avtomobilske kabine postalo standard, v tridesetih letih prejšnjega stoletja pa (vsaj za standardne avtomobile) tudi pomemben dejavnik pri izbiri kupcev. Prva oblazinjenja so bila izdelana predvsem iz usnja in različnih naravnih platen, skozi čas pa se je v procesu avtomobilskega razvoja v industriji zvrstilo vsaj kakšnih dvajset različnih množično uporabljanih materialov ter nekaj sto različnih variacij in kombinacij le-teh.

Dinamičen razvoj v zeleno smer

Oblazinjenje avtomobilov je torej področje, ki se nenehno razvija. Tako materiali kot tudi tehnologije napredujejo, cilji pa so večje udobje, trajnost in upoštevanje ekoloških standardov ter seveda tudi pozitiven vpliv na estetiko avtomobilske notranjosti. Kateri material in slog bo kupec izbral, pa je odvisno od njegovih želja. A ne glede na to, ali je na prioritetnem seznamu stranke prestiž, funkcionalnost, trajnost ali čim sodobnejši videz, imajo znamke koncerna Volkswagen na tem področju eno izmed najbogatejših ponudb v avtomobilski industriji nasploh.

Znamka Volkswagen je bila tako denimo ena izmed prvih, ki so pri kakem svojem serijskem modelu ponudile možnost veganskega usnja. Ledino je orala s svojim električnim SUV-om ID.4. Nasploh Volkswagen pri izdelavi avtomobilov iz električne družine ID. ne uporablja več živalskih proizvodov, povpraševanje po visokokakovostnih veganskih alternativah usnju pa raste tudi pri drugih modelih te znamke. Volanski obroč, oblečen v neživalsko usnje, in sedežne obloge iz celuloze ali recikliranih materialov iz plastenk tako niso več nič nenavadnega.

Zamisel o veganskem usnju sicer ni bila nova, saj so tedaj avtomobilski proizvajalci že vrsto let za prevleke sedežev in notranje obloge uporabljali sintetično ali umetno usnje, a vegansko usnje je še korak dlje proti okolju prijaznejšim alternativam. Mogoče ga je namreč izdelovati iz različnih naravnih virov, na primer iz ananasovih odpadkov, zato ima njegovo pridobivanje velik potencial.

Tudi pri Škodi so se preusmerili na trajnostne postopke obdelave usnja in za njegovo barvanje uporabljajo izvlečke iz odpadnih oljčnih listov ter ostanke, ki nastajajo pri proizvodnji kave. Poleg tega se oblikovalci vse pogosteje odločajo za tekstilno oblazinjenje tam, kjer bi sicer izbrali usnje, na primer na armaturni plošči. Pri novih Kodiaqu in Superbu so vse tekstilne obloge narejene iz recikliranih materialov, z najnovejšim modelom Elroq pa je Škoda predstavila obloge iz materialov Recytitan, ki je izdelan iz recikliranih plastenk, in Technofil, pri katerem se uporablja reciklirani najlon iz zavrženih ribiških mrež, oblačil in preprog. Ta vlakna je mogoče vedno znova reciklirati, ne da bi se kakor koli poslabšala njihova kvaliteta.

Reciklirane plastenke, industrijska konoplja, riževe luščine, kavna usedlina … Tkanine, izdelane iz njih, bodo v avtomobilih kmalu nadomestile plastiko in usnje živalskega izvora.

V iskanju trajnostnih materialov za notranjo opremo avtomobilov Volkswagen preučuje inovaciji na osnovi celuloze in gob (bioloških polimerov), ki bi lahko prav kmalu nadomestile usnje. Celuloza ima ogromen potencial in mogoče jo je gojiti v želenih oblikah, ocenjuje pa se, da bi bil lahko ta material za uporabo v avtomobilih pripravljen v petih do sedmih letih. Prav tako raziskujejo in razvijajo material na osnovi industrijske konoplje, ki bi nadomestil umetno usnje. A preden začnejo materiale uvajati v serijsko proizvodnjo v skladu z Volkswagnovimi specifikacijami, pri njihovem razvoju opravijo približno štirideset testov. Med temi preizkusi simulirajo vse vidike obremenitev, ki so jim izpostavljene denimo sedežne prevleke. Ni pa dovolj, da novi materiali dosegajo tehnološke in ekološke cilje – dajati morajo tudi občutek kakovosti, ki ga kupci od izbrane znamke pričakujejo.

Katera je nova črna?

Kombinacije, v okviru katerih avtomobilski proizvajalci glede na želje kupcev združujejo različne tkanine in takšno ali drugačno usnje ter dvo- ali tribarvne kombinacije, dajejo vozilom bodisi eleganten, prestižen ali športen pridih. Izbira še zdaleč ni omejena samo na klasične nevtralne tone, kot so črni, sivi in bež, torej na barve, ki so se skozi desetletja izkazale kot najbolj priljubljene predvsem zaradi enostavnega vzdrževanja in čiščenja. Vse bolj so namreč popularni tudi svetli in izrazito temni toni s kontrasti, s katerimi se še zlasti poudarjajo nekatere lastnosti avtomobila, na primer njegova športnost.

Ne glede na to, da so znamke Volkswagen, Audi, Škoda, SEAT, CUPRA in Volkswagen Gospodarska vozila v zadnjih desetletjih sooblikovale trende na področju avtomobilskega oblazinjenja, pa zvesto sledijo tudi tradiciji in skozi različne generacije svojih modelov ohranjajo bogato dediščino. Med najbolj prepoznavne elemente tako zagotovo sodi posebna tkanina z značilnim karirastim vzorcem Tartan v tkanini Clark. Ta je brez dvoma najznačilnejši element dizajna GTI in sega v prvo generacijo Golfa GTI. Vzorec tkanine je lahko kombiniran z obrobami iz usnja ali alkantare ter z barvnimi kontrastnimi šivi.

Svoj pečat v zgodovini oblazinjenja je Volkswagen pustil tudi v zgodnjih sedemdesetih letih s posebno različico hrošča Jeans, ki je bila zasnovana kot trendovska, mladostna in dostopna alternativa takrat klasičnemu hrošču s poudarkom na unikatnem slogu in dizajnu. Posebnost tega modela so bile sedežne prevleke iz džinsa v denim (modri) barvi in z rumenimi šivi.

Audi sicer nima tako prepoznavnega oblazinjenja, kot je GTI-jev Clark, a med najzahtevnejšimi vozniki slovi po odličnih sedežih, ki jih vgrajuje v modele S in RS. V tem primeru gre za različne, a vselej na daleč prepoznavne kombinacije materialov, kot so prestižna alkantara ter usnje napa in Valcona.