Aktualno

»Zdaj moramo združiti moči za e-mobilnost«

22. maj 2019

Prehod v e-mobilnost je v polnem zamahu, koncern Volkswagen pa je eden pionirjev tega prehoda. Profesor Fritz Prinz z univerze Stanford v ZDA pojasnjuje, kaj bo še potrebno storiti. Preberite intervju.

 

Profesor Prinz, koncern Volkswagen v Nemčiji in Evropi spodbuja družbo, naj se usmeri v e-mobilnost. A vsi še niso prepričani o tej poti in nekateri dajejo prednost »tehnološki odprtosti«. Kaj menite vi?
Menim, da moramo nujno združiti moči. Tu ni alternative električni mobilnosti, saj je ta preprosto najboljša pot za širši trg. Gorivne celice, ki delujejo s hidrogenom, so prav tako smiselne – a večinoma za področje velikih, težkih gospodarskih vozil z večjim dosegom. Za uspešen prehod v novo mobilnost moramo vsi delovati skupaj. Pomembno in pravilno je, da se o tem pogovarjamo v širšem krogu, in dobro je, da se je ta razprava zdaj začela.


Friedrich Prinz

Avstrijec Friedrich Prinz je profesor strojništva ter znanosti in inženirstva o snoveh na prestižni univerzi Stanford v Kaliforniji. Na Dunaju rojeni strokovnjak že dolga leta deluje na različnih področjih e-mobilnosti. Osredotoča se na mikro in nano raziskave na področju energije. Raziskuje nove materiale in metode za učinkovito pretvorbo in hrambo energije. Ima jasno izdelano stališče o prehodu v e-mobilnost.


Kako daleč je Nemčija s prehodom v e-mobilnost, če pogledate s kalifornijskega zornega kota?
Politično rečeno je Nemčija naredila strateško napako, da je zanemarjala raziskave in razvoj baterij. Morda je prevladovalo mnenje, da bodo baterije potrebne le za pametne telefone in druge prenosne naprave, kar je bila napaka. A Nemčija lovi priključek – s tem, da izkorišča svojo lokacijo, da je dom družb, kot je Volkswagen AG, ki imajo veliko izkušenj in strokovnega znanja v proizvodnji vozil. Če bo združila te vire, bo verjetno ujela in na dolgi rok mogoče celo prehitela druge države. Visoka in konsistentna kakovost je ključna za vozila – in v tem trenutku to ponuja le nekaj drugih proizvajalcev izven Evrope.

Kaj lahko naredi koncern Volkswagen za pospešitev prehoda v e-mobilnost?
Veliko dela že zdaj. Spodbujanje e-mobilnosti je prava stvar. Korporacija s področja mobilnosti, ki je tako velika kot Volkswagen AG,  z vsemi njenimi znamkami in okrog 640.000 zaposlenimi po vsem svetu, lahko naredi veliko razliko – in to tudi počne. Ukrepi za povečano zmogljivost produkcije omogočajo koncernu, da bo pripomogel k dostopnosti e-mobilnosti za množice uporabnikov. Poleg tega koncern Volkswagen pravi čas spodbuja družbeno razpravo o tem, kako, pri čem in kdaj se bo odvijal prehod v e-mobilnost. Vendar pa morajo za uspeh v bližnji prihodnosti vsi združiti moči.  

Katera področja so po vašem mnenju odgovorna za to?
Industrija, seveda pa tudi politika. Razviti moramo pravo infrastrukturo in ustvariti zakonsko podlago, potrebno za to, da bo e-mobilnost postala še privlačnejša za množični trg. Potrebujemo polnilne postaje, omrežne priključke in seveda dovolj čiste energije. Kakšen pa bi bil smisel, da bi imeli električno vozilo, ki ne bi proizvajalo CO2 ali drugih emisij med vožnjo ali med izdelavo vozila, a bi ga poganjala elektrika, ustvarjena s kurjenjem premoga? Povedano drugače, vključiti se mora celotna družba. Prehod v e-mobilnost je tesno povezan z energijsko tranzicijo in ta tema bi morala imeti na primer še večjo vlogo v raziskavah, izobraževanju in visokem šolstvu. Še veliko dela bo treba opraviti. Potrebujemo raziskave, raziskave, raziskave – vsi tisti raziskovalci in inženirji, ki so se doslej ukvarjali z motorji z notranjim zgorevanjem, bi se morali lotiti dela pri alternativnih energijah in pogonih.



Sami ste vključeni v kalifornijski start-up QuantumScape, v katerem je koncern Volkswagen največji vlagatelj s področja avtomobilske industrije. Zakaj je to pomembno?
QuantumScape raziskuje in razvija trdne (»solid-state«) baterije in jih bo ponudil tudi na trgu. To je prihodnost. Če želimo, da bo električna mobilnost delovala, bodo morala imeti e-vozila primerljiv doseg z obstoječimi vozili. Ta hip to ni mogoče. V Kaliforniji ima na primer veliko družin e-vozilo za krajše dnevne vožnje, avto z motorjem z notranjim zgorevanjem pa za daljše, na primer za smučanje v gorah ali pot iz San Francisca v Los Angeles. Tega obstoječe baterije še ne zmorejo, trdne baterije družbe QuantumScape pa bodo. Ocenjujem, da bodo pripravljene v obdobju od treh do petih let.

Menite, da je smiselno proizvajati baterije neposredno v Nemčiji, namesto da bi jih kupovali na primer v Aziji kot doslej?
To se mi zdi zelo smiselno. Približno tretjino ustvarjene vrednosti vozila predstavlja baterija. To bo eden najpomembnejših izdelkov v naslednjih nekaj desetletjih ne le na področju mobilnosti. To ni izdelek, ki bi ga morali kupovati in bili tako odvisni od drugih, ampak bi morali biti vključeni v njegovo izdelavo. A tu prepogosto govorimo le o Nemčiji, saj gre za temo, ki zadeva Evropo. Nemčija sama ne bo mogla doseči energijske tranzicije.

Kaj menite s tem?
Nemčija ima pri alternativnih energijah edinstveno, pionirsko vlogo v svetu. Številne države se zgledujejo po Nemčiji. To pomeni, da mora sprejeti določena tveganja in si upati delati prve korake. Če bodo ti dosledni, bodo sledile tudi druge evropske države – s tem pa bo mogoče tudi smiselno razdeljevati različne oblike proizvodnje energije iz obnovljivih virov. Na primer vetrovne energije ob oceanih, vodne energije v gorah, solarne energije na sončnem jugu. To je tudi način, da zmanjšamo geopolitično odvisnost od nafte in plina. Potrebujemo spremembo v načinu razmišljanja, da bomo lahko postavili trajnostno energijo v ospredje karseda hitro. Na splošno: to temo je treba obravnavati na mednarodni ravni, da bodo zagotovljeni potrebni okvirni pogoji.

Kako realno se vam zdi, da se bo to zgodilo?
Vsekakor se mi zdi realno. Glede na globalne izzive, ki jih predstavljajo podnebne spremembe, je ključno, da se zagotovi mobilnost brez emisij: v transportu, proizvodnji in generiranju energije. Seveda je treba rešiti tudi izziv distribucije z dobavo in transportom. A prepričan sem, da to lahko dosežemo.

 

5 blagovnih znamk pod isto streho