Aktualno

Račun za nezdravo življenje pride čez leta

17. mar 2017

Podjetništvo je težek »šport« in čeprav poškodbe niso vidne tako hitro kot denimo pri nogometu, smučanju, tenisu ali košarki, so lahko hujše in nevarnejše. Večino poškodb si ustvarimo sami in nezavedno. Ko postanejo 12-urni delavnik, ogromen stres, neustrezna prehrana, premalo gibanja in slabe spalne navade del vsakdana, prejema naše telo najtežje udarce. Če hočete biti kot najbolj vzdržljiv avtomobil v poslovnem svetu, potrebujete »najboljše gorivo« – kakovostno prehrano in »servis«,  vadbo in počitek. Brez tega bo vaš »motor« zmogel precej manj kilometrov kot sicer. 

V mlajših letih posledice »dirkaštva« radi spregledamo in se slepimo s kratkoročnimi zmagami, a zelo pogosto se na dolgi rok s tem prikrajšamo za večje zmage ali celo predčasno zaključimo kariero. Želite torej tudi vi bolje prenašati stres, se znati sprostiti, ohranjati zbranost na delovnem mestu, biti produktivnejši, samozavestnejši pri pogajanjih? Bi radi trezno in preudarno odločali, živeli polno in zdravo življenje? Vse to je, po mnenju številnih strokovnjakov in zdravnikov, neposredno povezano z vašo prehrano in prostočasovnimi aktivnostmi. 

Dva tipa uspešnih poslovnežev
Znani ameriški specialist za prehrano in fitnes Bob Harper je nekoč dejal, da pozna poklicno le dva tipa uspešnih poslovnežev. Prvi se hkrati zavedajo tudi pomena zdravja in prednosti, ki jih prinašajo dobra kondicija, močnejši imunski sistem, večja zbranost, produktivnost, boljše počutje. Svoj čas načrtujejo podobno skrbno kot delo v pomembem poslovnem projektu ter vselej najdejo razloge, kako se bo to obrestovalo tudi poslovno, ne le zasebno. Drugi pa gradijo kariero na račun zdravja, zanemarjajo lastno telo, v nekaj letih sicer postopno uspejo v poslu, medtem pa se fizično iztrošijo na zelo »učinkovite« načine. V katero skupino danes sodite vi, ocenite sami, v prihodnosti pa se vsekakor pridružite prvi. 

Nasvidenje, klub »Nimam časa«
Prvi in največji korak boste storili, če in ko se boste izpisali iz kluba »Nimam časa«. Povezanost med športom in poslovnim okoljem je očitna – oboje vključuje zastavljanje ciljev, doseganje vse boljših rezultatov, osredotočenost, premikanje meja in razporejanje časa. Raziskava Jima McKenne, profesorja športnih aktivnosti in zdravja na Univerzi Leeds Beckett, je pokazala, da 79 odstotkov delavcev v pisarnah bolje sodeluje s kolegi na tiste dneve, ko telovadijo. Telovadba poveča dotok kisika v možgane in krepi nevronske povezave ter dokazano spodbuja delovanje možganskih celic, ki vplivajo na premišljevanje in odločanje. Kot zanimivost pa naj dodamo še podatek iz zbornika US Journal Of Labor Research, ki kaže, da ljudje, ki redno telovadijo, zaslužijo devet odstotkov več od ljudi, ki veliko sedijo. 

Tudi 20 minut je boljše kot nič
Kako in kje začeti? Dejstvo je, da najema osebnega trenerja ali svetovalca za prehrano in fitnes ne dojemamo več le kot modno muho in storitev za prestiž. Po evidenci Fitnes zveze Slovenije je pri nas strokovno usposobljenih (s podaljšano licenco) trenutno 618 oseb. V zadnjih dveh letih je vidno naraslo povpraševanje za strokovno usposabljanje in licenciranje na področju fitnesa tako med moškimi kot tudi med ženskami. A največ lahko storite prav sami. Tako kot pri poslu, je tudi pri športu ključ v organizaciji. V praksi to večinoma pomeni, da je treba čas za vadbo organizirati vnaprej. Vse pogosteje delovno aktivni ljudje z zelo polnim urnikom vadbi namenijo zgodnje jutro pred službo. Za začetek bo dobro že, če se vsak dan zbudite 20 ali 30 minut prej in si rezervirate ta čas za jutranjo telovadbo. Tudi kadar niste doma in nimate na voljo opreme, trenažerja ali uteži za domačo uporabo, lahko še vedno naredite nekaj osnovnih vaj, kot so počepi, izpadni korak, sklece, zgibi ali upogibi trupa.

Poučite se o zdravi prehrani in načrtujte obroke
Ravno na delovnem mestu, ko bi morali biti najučinkovitejši, pa pogosto pozabimo tudi na pravila zdrave in uravnotežene prehrane. Nepoznavanje kombiniranja pravil zdrave prehrane in kombiniranja živil prinaša vrsto nevarnosti. Ker je delovanje prebavnih organov med 7. in 9. uro zjutraj najživahnejše in najučinkovitejše, organizem v tem času potrebuje izdaten zajtrk z obilico vitaminov in ogljikovih hidratov, ki vas bodo oskrbeli z energijo za ves dan. Začnite ga s polnovrednimi žitaricami ali s sadjem oziroma sveže stisnjenim sadnim sokom. Pri osrednjem dnevnem obroku polovico krožnika namenite visokokakovostnim beljakovinam, ki jih najdete v morskih sadežih, rdečem mesu in ribah. Slednje so še posebej zdrave (najbolj sardine, sardele, losos in druge modre ribe). Če se le da, tudi v kosilo vključite sadje ali zelenjavo. Vsaj četrtino krožnika sestavite iz sezonske zelenjave. Četrtino živil na krožniku naj predstavljajo živila z visoko vsebnostjo ogljikovih hidratov, polnozrnata žita in žitni izdelki, testenine ali riž. Večerja naj bo lažja, ne preveč obilna, saj se vaš metabolizem po 19. uri upočasni, večerji pa navadno sledita sprostitev in počitek, za kar ne potrebujete dodatne energije. Tudi zato je priporočljivo, da večerjate vsaj tri ure pred spanjem. Namig? V večernih urah posebej dobro dene pusta skuta, je namreč polna beljakovin in ima malo maščob. Pojejte jo z zelenjavo, v obliki omake ali kot namaz na polnozrnatem kruhu.

Kako se gibajo mednarodno uspešni menedžerji?
Vsak profesionalec ve, da gresta zdravje in uspeh z roko v roki. Tako imamo na primer direktorje velikih podjetij, ki vsak dan hodijo v fitnes, da vzdržujejo svojo moč. Nekateri ljubijo tenis in plavanje, drugi pa kolesarjenje in pohodništvo. Znani britanski podjetnik Richard Branson, v poslu že desetletja,  v mnogih intervjujih vadbo označuje za skrivnost svoje produktivnosti. Ustanovitelj Virgin Groupa je mnenja, da mu vsakodnevna telovadba produktivnost dvigne za vsaj 4 dodatne ure. Vsak dan ob 6.00 zjutraj vstane in gre na tek. Skorajda ga ni športa, ki ga ni poskusil, od plezanja in joge do dvigovanja uteži. Mark Zuckerberg, ustanovitelj in lastnik Facebooka, pravi, da je ostati v formi zanj ključnega pomena. Trenira vsaj trikrat tedensko, po navadi navsezgodaj zjutraj. Lani si je zadal izziv, vsak dan v letu preteči eno miljo, kar mu je tudi uspelo. Zuckerberg v svoje športne aktivnosti redno vključuje tudi kolesarjenje in plavanje. Njegova posebnost je tudi, da zelo rad organizira »sestanke v gibanju«, na katerih se o poslu pogovarja kar ob sprehodu.  Izgovorov ne išče niti eden, Elon Musk (o katerem se širi glas, da naj bi delal tudi 80 in več ur na teden). Prvi mož Tesle vsaj dvakrat tedensko trenira z utežmi, poleg tega pa plava in igra tenis. In če čas za vadbo najde eden najbolj zaposlenih fenomenov sodobnega podjetništva, boste minute za šport in fizično aktivnost ob ustrezni prehrani poizkusili poiskati tudi vi, kajne? Vaše telo vam bo v prihodnosti hvaležno, pa tudi izstavljen »račun«, na katerem z velikimi črkami piše »ZDRAVJE«, bo z leti precej prijaznejši.  

Izšel je novi Poslovni carzine

Vas zanimajo poglobljene vsebine iz sveta podjetništva in poslovne mobilnosti?

Naročite brezplačno revijo

5 blagovnih znamk pod isto streho